SAJTÓSZOBA
A-tól Z-ig a Bayer Construct kapacitásaival épült fel a Waberer’s Ecseri Logisztikai Központ
2023 februárjában kezdte el a Bayer Construct Zrt. a 135 ezer négyzetméteres telekre szánt csarnok kivitelezését, mára pedig lezajlott annak műszaki átadás-átvétele és a tulajdonos Waberer’s Csoport birtokba vehette a kiemelten korszerű, hatalmas létesítményt.
Ecseren, az M0-ás körgyűrű mellett, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelében nagyjából 18 milliárd forintból épült a Waberer’s Csoport történetének legnagyobb zöldmezős beruházása. A 47 ezer négyzetméteres komplexumról Várnai Zoltánnal a Bayer Construct Zrt. projektvezetővel beszélgettünk.
Tavaly júliusban számoltunk be a bokrétaavató ünnepségről, majdnem egy évvel később pedig a teljesen elkészült épület részleteit ismerhettük meg. Vasbeton pillérvázas csarnokot emeltek a kivitelezők, amelynek teljes előregyártott szerkezete a VIASTEIN biharkeresztesi üzemében készült el.
Amint arra Várnai Zoltán projektvezető is felhívta a figyelmet: „A kiviteli tervek elkészítésétől kezdve a teljes generálkivitelezést, a monolit szerkezetépítést, valamint az útépítést és a teljes földmunkát a Bayer Construct Zrt. végezte. Ezen kívül minden egyes előre gyártott elem a cégcsoporthoz tartozó biharkeresztesi üzemben készült: gerendák, fióktartók, lábazatok, kehelyalapok. Emellett a Bayer Construct saját statikai tervezői irodája készítette a kiviteli és gyártmánytereket is.”
Kiemelt teherbírású padló
A nagyobb, polcos tárolásra szánt csarnokrészben 22 centiméter vastagságú, a kisebbik, cross-dock átrakók helyét és raktárát adó térben pedig 20 centiméter vastagságú ipari padló készült teljes alsó vasalással, műanyag szálerősítéssel és felületkeményítővel kialakított, saját levében simított felülettel.
A nagy csarnokrész padlója 8 tonna/m2 megosztóterhelésre méretezett, ami magasabb, mint a hasonló csarnokokban általános 5 tonnás terhelésű padló.
A Waberer’s a hasznosíthatóság sokoldalúsága miatt döntött e megoldás mellett, már a tenderidőszakban is megfogalmazódtak a szigorú minőségi követelmények. Monolit betontechnológiával készült a 47 ezer négyzetméter nagytáblás, fúgamentes ipari padló, amelyet nagyjából két hónap alatt, október közepétől december végéig készítettek el a Bayer Construct munkatársai.
Minősített korszerűség
A projektben összesen 79 darab szekcionált kaput és 64 darab Crawford típusú rámpakiegyenlítőt telepítettek. A dokkolókapuk közül kettő ráadásul combi-dock, amelyek jóval mélyebbek az általános dokkolókapuknál és osztott orrlemezzel szereltek, amik a kisebb szállítójárművek rakodását segítik.
„A magas műszaki tartalom mellett különlegessége a csarnoknak, hogy teljes egészében hőszivattyús fűtés-hűtés rendszerrel ellátott, mely a környezeti levegő energiáját felhasználva és napelemekkel kombinálva egy nagyon költséghatékony megoldást jelent. Földgáz csatlakozást nem is építettünk ki – mesélte a projektvezető. Ennek is köszönhető, hogy a fenntartható épületfejlesztést mérő BREEAM Very Good minősítést kapja meg a csarnok; a fogyatékkal élők különböző csoportjainak való megfeleltetést jelentő Access4you minősítésből pedig ezüst fokozatot.”
Több funkcióhoz is építettek irodákat: a Waberer’s munkatársait mintegy 1500 négyzetméteren földszintes és kétszintes irodablokkok is szolgálják itt úgy, hogy azokat kerekesszékesek, hallássérültek és gyengénlátók is önállóan megközelíthessék. Számukra különböző segédeszközökkel is ellátták a közlekedő tereket. Így többek között közintézményekben használatos indukciós hurok is segíti a hallókészüléket használókat, de kognitív képességekben gyengébbek számára is alkalmas az iroda munkavégzésre.
Legfrissebb technológia, komoly kapacitás
Nagytáblás szendvicspanel burkolatot kapott az épület, amelynek általános felületei 10 cm-es PIR (zártcellás poliuretán hab) szigeteléssel ellátottak, míg a tűzterjedési gátaknál ásványi szálas szigetelés került a rétegrendbe.
Nagyméretű kamionparkoló, 100 férőhelyes személyautó parkoló, valamint a csarnokot kiszolgáló teljes úthálózat kialakítása is a kivitelező feladatai közé tartozott. Külön említendő az elektromos személygépjármű mellett a jelentős számú elektromos tehergépjármű töltőpontok létesítése, amelyek a Waberer’s alternatív hajtásláncú flottáját szolgálják.
„33 ezer négyzetméternyi az út térkőburkolata a csarnok körül, ami a VIASTEIN gyárából érkezett a helyszínre.” - mondta Várnai Zoltán.
A megrendelő és a kivitelező közötti kiváló együttműködés pedig abban is megmutatkozott, hogy amely szállítást csak lehetséges volt, a Waberer’s gépjárműparkjával valósították meg – ezek között akadtak nemzetközi és országon belüli fuvarok is.
A megrendelő az első pillanattól kezdve magas követelményeket támasztott és szigorúan ellenőrizte a kivitelezési folyamatot. Legnagyobb kihívásként a projektvezető mégis a határidőkre emlékezett vissza:
„15 hónap volt a teljes megvalósításra a kiviteli tervezéssel együtt. Ez alatt az idő alatt az építési engedélytől kezdve a teljes kivitelezést lezártuk és a használatba vételi eljárást is lefolytattuk, majd határidőre birtokba adtuk az épületet a Waberer’s Csoportnak.”